Şirketler ‘sağ beyinli’ olmaya başlıyor…

 

Analitik olmak, iyi hesap yapmak, lineer düşünmek… Şu ana kadar bu özellikleriniz nedeniyle başarıya ulaştığınızı düşünüyorsanız, durup yeniden düşünmenin zamanı. Zira artık dünyada yepyeni yeteneklerin öne çıktığı konuşuluyor. Tasarım, yaratıcılık, artistik zeka, empati yeteneği öne çıkan yepyeni yetenekler.

Bu yeteneklerin ortak özellikleri ise ‘sağ beyin’ tarafından yönetilmeleri. Tarihte şirketleri başarıya götüren yeteneklerin ‘sol beyin’e bağlı yetenekler olduğunu belirten Daniel Pink, artık sağ beynin de işin içine katıldığına dikkat çekiyor.

Volvo işçilerini güldürüyor.

Garip bir fikir gibi gelebilir, ancak bunu yapan dünyanın en saygın otomotiv şirketlerinden Volvo olunca durum değişiyor. Volvo, çalışanlarının eğlence anlayışına katkıda bulunmak amacıyla birkaç merkezden ‘gülme kulüpleri’ açmış.

Gülme kulüpleri, özellikle Hindistan’da yaygın olan meditasyon merkezlerine verilen isim. Bu merkeze gidip sessizce düşünenlerin izleyicisi olmaya çalışmıyorsunuz. Gidiyorsunuz ve hiç içinizden gelmese de gülmeye başlıyorsunuz. Çünkü siz güldükçe gerçekten de gülmeme karizmasının harekete geçeceğine ve mutlu olmaya başlayacağınıza İnanılıyor.

Sağ beyin’le katma değer

Daniel Pink, gülme unsurunun en önemli sağ beyin aktivitelerinde birisi olduğuna dikkat çekiyor. Volvo da zaten bu merkezleri çalışanların eğlenebilme kapasitelerini geliştirebileceği düşüncesi ile açmış.

Dünyada çok önemli birkaç gelişmenin yaşandığına tanıklık ediyoruz. Bir yandan ‘outscourcing (dış kaynak kullanımı)’ fırtınası devam ediyor. Düşük katma değeri olan işler hızla ikinci parti şirketlere ya da Hindistan gibi ülkelere kaydırılıyor.

ABD’nin Fortune 500 listesindeki şirketlerin yansından fazlası, yazılı işlerini Hindistan’a kaydırmış durumda. Danile Pink “sol beyindin yönettiği her türlü beyaz yaka işi Hindistan gibi ülkelere kayıyor. Filipinli muhasebeciler dünyanın en önemli danışmanlık şirketlerinden CapGmini, Ernst&Young’ı denetliyor. Hollanda’nın elektronik devi Philips, Çin’de 700 yazılım mühendisi çalıştırıyor.

Tüm bu işlerin ortak bir özelliği var: Sol beyin ile ilgili yetenek gerektirmeleri. Diğer yandan tüm şirketlerin ortak bir çaba içerisinde oldukları gözlemleniyor: İnovasyon. Yenilikçi olabilmek, fark yaratan ürünlerle kalıcı büyüme sağlayabilmek neredeyse her şirketin bir numaralı hedefi. İşte bu iki trend Daniel Pink’in yazdığı “Akim Yeni Sırları (A whole new mind)” adlı kitapta yeni bir bakış açısıyla ele alınıyor. Daniel Pink, dünyada özellikle sol beynin etkin kullanımım gerektiren işlerin hızla daha düşük maliyetli ülkelere kaydığına dikkat çekiyor, Tekrar edilerek öğrenilen, analitik mantık gerektiren bu tip işler, hızla outscource edilirken katma değer yaratan işlerde büyük bir sorun yaşanıyor.

Başarı için sol beyin artık yetmiyor

Zira şirketler bir türlü diledikleri kadar yaratıcı olamıyorlar. Bunu başarabilmek için şirketlerin çalışanlarının sağ beyin yeteneklerini geliştirmeleri gerektiğini anlatan Pink,

“Sol beyin hala önemli. Ancak artık basan için yeterli değil. Bana göre bundan sonra başarı için sol ve sağ beynin birlikte kullanılabildiği yeni bir düşünme biçiminin benimsenmesi ve teşvik edilmesi şart” diyor.

Sol beynin yönettiği ölçülebilen yetenekler hala gerekli. Ancak bunlar artık yeterli değil. Bunların yerine sağ beynin yönettiği ve çoğu kez küçümsenen ve reddedilen yetenekler-sanatsal yaratıcılık, empati, ileri görüşlülük, aşkın olanın izini sürmek- kimin yükselip kimin tökezleyeceğini daha çok belirleyecek.

Sağ beyin’i keşfeden şirketler

Şu anda dünyanın hemen her tarafında iPod bir fenomen olmaya devam ediyor. Apple şirketinin yarattığı bu müthiş dijital müzik çaların arkasında ne var dersiniz? “iPod tamamen bir sağ beyin ürünüdür” diyor Daniel Pink. Zira fonkisyonelliği ile sol beyne, ancak tasarımı ile tamamen sağ beyne, duyulara hitap ettiğini savunuyor.

Sağ beynin önemini, belki de farkında olmadan, kavrayarak yeni stratejiler geliştiren birçok şirketten bahsetmek mümkün. ABD’nin hatta dünyanın en büyük perakendecisi Wal-Mart’ın rakibi Target sizce nasıl ayakta kalıyor? Daniel Pink’e göre Target duyularla fiyatı birleştirerek rakibi karşısında ayakta kalıyor. Fiyatları Wal-Mart’tan daha yüksek olmasına karşın tüketicilere bir kademe daha iyi bir alışveriş deneyimi yaşatıyor. 57 milyar dolarlık cirosuyla dünyanın en önemli hızlı tüketim ürünleri şirketi Procter&Gamble CEO’sunu şu açıklaması hayli dikkat çekiyor. Yaptığımız her şey tasarım ile anlam kazanıyor.”

ABD’nin en büyük otomotiv üreticisi General Motors yöneticilerinden birisi sağ beyin’e şöyle dikkat çekiyor:

“Bu tip bir işi artık sadece entelektüel, analitik bir akıl ile yürütmek imkansız hale geldi. Biz kendimizi sanat ve eğlence endüstrisine dahil görüyoruz. Bu nedenle de daha fazla yaratıcı beceriye yani sağ beyine ihtiyacımız var.” General Motors’un son yıllarda ABD’deki pazar payını yaratıcı tasarımlan ile yükselen Japon Toyota firmasına kaptırması belki de şirkete yeterli yaratıcı katkının sağlanamamasına bağlanabilir.

 

Kaynak:

http://www.ahmetalpersayin.com/default.asp?mct=detay&Topic_ID=60900&Cat_ID=18433

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s