Beyaz Sürüde Siyah Koyun Olmak – Satışta Yaratıcılık!

beingdifferent

Profesyonel bir gözlemci, iş üzerinde çalışan 100 Türk çalışanı belli bir süre gözlemlese ve gözlemlediği yetkinlikleri bir kağıda madde madde yazsa, “yaratıcılık” bu maddelerin içerisinde neredeyse hiç olmaz. “Yaratıcılık”, biz Türkler için korkutucu bir ifadedir. Bir aykırılıktır. Oysa biz aykırı şeylerden hoşlanmayız, kuralların bizi götürdüğü yerdeyizdir en fazla, ne ileride ne geride. Ne gerekiyorsa sadece onu yaparız ve bitiririz. Üzerine bir şey katmayız, gerek yoktur çünkü. İşi nasıl daha iyi yapabileceğimizi değil nasıl hızlı bitirebileceğimizi düşünürüz. Bu yüzden çok pratik insanlarızdır şüphesiz, ama hiç yaratıcı değilizdir.Meydan okumayız, okuyanı sevmeyiz. Yaratıcı insanlar, meydan okuyan insanlar korkutucudur hep, dışlarız.  

 

Günümüz iş dünyasına bir bakın, yaratıcılık sadece Pazarlama departmanında, o da belli bir sınıra kadar kabul edilebilir. Halbuki yeni nesil şirketlerin, yeni nesil tüketicileri kendilerine çekmek için ne kadar ihtiyaçları vardır yaratıcılığa. Tüm şirket kültürünün “görülmeyeni görme, yapılmayanı yapma” fikri ile yoğrulması gereklidir. Ancak böyle sıyrılır bir şirket, ancak böyle diğer yüzyıllarını garantiye alır. Nokia’ya bakın, yılların telefon devi Nokia, akıllı telefon geçişinde yaratıcılıkta geciktiği için neredeyse batmak üzereydi. Halbuki bu yaratıcılık kervanında Apple, sadece 15 senede dünyanın en değerli markasını yarattı. Dünya üzerindeki çoğu ülkeden daha fazla nakit para var kasasında.

Peki ya satışçılar? Satış teknikleri içerisinde yaratıcılığı ne sıklıkta kullanıyorlar? Kendinizi bir düşünün, en son ne zaman yaptığınız bir satışa “yaratıcılık” eklediniz. En son ne zaman müşterinizin gözünde bir “hayranlık” uyandı sizi dinlerken?

Halbuki Satışçı, satış sürecininbaşından sonuna kadar bir sihirbazdır. Olmayan bir talebi yaratır çoğu zaman. Hiç ihtiyacı olmayan bir müşteriye satar ürününü, yani normal bir insanı müşteriye çevirir saatler içinde. Yaşamın normal akışı içerisinde en ufak bir iletişim kurmayacağı birine kısa zaman içerisinde kendi networkünü kullanarak ulaşır ve onu potansiyel bir müşteriye çevirir.

Bu yazıda Satış sürecine biraz yaratıcılık katmaktan bahsedeceğim. Her zaman yaptığınız rutin işi nasıl farklı şekilde ele alabilirsiniz? Bakalım:

  • Sunum Tekniklerinizi Değiştirin! Buna daha önce “Başarıya Götüren Alışkanlıklar” yazımda da değindim. Powerpoint yıllardır kullanılan güçlü bir sunum yazılımı. Ancak internetin gelişmesiyle daha interaktif ve yaratıcı sunum yazılımları çıktı. Bunların arasında en etkililerinden biri ise Prezi. Youtube’da “Prezi Presentations” cümlesiyle arama yaparsanız harika sunumlarla karşılaşacaksınız. Yıllık 59$ karşılığında siz de bu sunumları kullanabilirsiniz. Programın ücretsiz versiyonu da var, ancak ücretsiz versiyonunda yaptığınız sunumlar herkes tarafından görülebilir oluyor. Google’a arşivleniyor ve aramalarda çıkıyor. Bu da özel ve ticari bilgilerinizin herkes tarafından görülebilir olması demek. Dikkat!

 

  • İşe Erken Başlayın ve Düşünün! Bir satışçı ve satış yöneticisi için yapılacak en mükemmel şey, güne erken başlamaktır. Bunun olumlu etkisini yıllardır kariyerimde görüyorum. Satışçıyken de güne erken başlayıp günlük planlarımı yapardım, şu an Satış Şefi olarak da her gün ekibimden yarım saat önce depoma gelir, günlük raporlarımı ve check-listimi hazırlarım. Günü önce kağıtta bitirir, sonra güne başlarım. Bu yarım saatlik zaman dilimi, günümün en verimli zamanıdır. Odamda ve çevremde bir ölüm sessizliği vardır, tam konsantrasyonla işime yoğunlaşabilirim. Böylece daha önce aklıma gelmeyen yeni yaklaşımlar, yeni kampanyalar, yeni aksiyonlar düşünebilir ve ekip arkadaşlarımla paylaşabilirim. Hedeflerimi daha iyi gözden geçirir ve yol haritamı çizerim. Mutlaka ama mutlaka güne erken başlayın, diğerlerinden sizi ayıracak en önemli özellik bu olabilir.

 

  • Farklı Kişilerle İletişiminizi Arttırın! Çevrenize bir bakın, rutinini bozmayan, yeni bir şeyler düşünmeyen ve sürekli şikayet eden onlarca çalışanla berabersiniz eminim. İster kendi şirketinizde ister dışarıda bir yerde olsun, farklı kişilerle tanışın ve iletişiminizi arttırın. Buradaki anahtar kelime FARKLI! Mesela kravat değil papyon takan biriyle tanışın, kırmızı pantolonla satışa giden bir satışçıyı tanıyın. Ses tonunu ve diksiyonunu harika kullanan veya “hafif-çatlak” bir arkadaş edinin. Onunla zaman geçirdikçe yeni bakış açıları öğrenebileceğinizi garanti ederim.

 

  • Sürekli Okuyun ve Not Alın! İşte yaratıcı bir satışçının/satış yöneticisinin ilham kaynağı. Okumak! Bu dünya üzerinde binlerce yıldır ticaret yapılıyor, şu an yaşamakta olduğunuz zorluğu daha önce binlerce satışçı, binlerce danışman, binlerce şirket sahibi yaşadı ve bunu yazdı. Kitaplaştırdı. Kalıcı tecrübe haline getirdi. Dolayısıyla okuyup öğrenebileceğiniz ve tecrübe edinebileceğiniz onlarca kitap var piyasada. Çıkın ve bunları okuyun. Önemli yerlerin altını çizin, not alın. Başka kişilerin de tecrübelerinden beslenin. Bu aynı zamanda binlerce hayat yaşamak demek ve onlarca yeni şeyi başınıza gelmeden tecrübe etmeniz demek. Böylece başkalarının yaptığı yaratıcı sorun çözme ve satış inceliklerini öğrenebilecek ve uygulayabileceksiniz.

 

  • Farklı Olun! Her anlamda. Mesela satışçıysanız, Salı günü her zaman gittiğiniz ruta değil farklı bir ruta çıkın. Farklı müşterilere uğrayın, her zaman gittiğiniz yolu kullanmayın. Sizin hizmet vermediğiniz başka ilçeleri ziyaret edin. Şirket içindeki rakipleriniz veya rakip firmalarınızın satış elemanları neler yapıyor gözlemleyin, notlar alın. Aklınıza hiç gelmeyen şeyler öğreneceksiniz. Çünkü yaratıcı çözümler üzerinde düşünen onlarca insan var onlarca coğrafyada. Onlardan sürekli öğrenebilirsiniz!

Daha mutlaka çok madde vardır yaratıcılığınızı tetikleyen, bunlar onlardan sadece belli başlıları. Şöyle veya böyle, yaptığınız işi farklı yapmanız gerekiyor. Eğer hırslıysanız ve kariyer hedefiniz varsa, maddi – manevi hedefleriniz her zaman güncelse ve yerinizde duramıyorsanız bunu hissettirmeniz gerek. Hem enerjinizle, hem yaratıcılığınızla. Onun için beyaz sürü içerisinde siyah koyun olun, bunun tadını çıkartın.

Tabi her şeyden öte, tüm bu yaratıcı çabalarınızı takdirle karşılayan, beyaz sürü içerisinde siyah koyun olmanıza ses çıkarmayan bir şirketle ve yöneticiyle çalışmanız çok önemli. Çünkü eğer bu çatı olmazsa yaptığınız bu yaratıcı yaklaşım şirketinizi ve yöneticilerinizi rahatsız edebilir.  Umarım böyle bir çalışma ortamı olan nadir kişilerdensinizdir.

Bol satışlar!

Kaynak:http://www.ibrahimbabadagi.com/beyaz-surude-siyah-koyun-olmak-satista-yaraticilik/

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s