Ne olacak bu Y kuşağı!

Dünya genelinde genç kuşaklar x,y,z gibi genellikle matematik formüllerinde kullanılan harfler ile tanımlanıyor. Her bir nesil doğum tarihi aralıklarına göre sınıflandırılıyor ve ayrı yaşam anlayışlarını benimsiyor.

Ne olacak bu Y kuşağı!
X kuşağı olarak adlandırılan nesil 1965-1979 tarihleri arasında doğan kişilerden oluşuyor. Bu kuşak yeniliklere adapte olmaya çalışan ve sabırla iş yaşamında kariyer basamaklarını çıkan özellikleri ile dikkat çekiyor. Bu kuşak kurallara uyumlu, aidiyet duygusu güçlü, otoriteye saygılı, organizasyona ve kişilere sadık ve çalışkan kişileri tanımlamak için de kullanılıyor. Günümüz dünyasındaki iş gücünün yarıdan fazlasını X kuşağı oluşturmakta. X kuşağı öncesi olarak tanımlanan kişiler için ise çeşitli sınıflandırmalar bulunuyor.

1925-1946 arası doğan, yaşamlarında en az bir savaş yaşan kuşak “gelenekseller” olarak tanımlanırken bu kuşak Türkiye’de Cumhuriyet kuşağı olarak adlandırılıyor ve sessiz kuşak olarak tanımlanıyor.

1946-1966 yılları arasında doğanlar ise “baby boomers” olarak adlandırılıyor. Bu kuşağın mensupları teknolojiyi benimseyememeleri ile tanınırken, teknolojinin yaygın olmadığı zamanlarda çoğu zaman kendi işlerini kendileri yaptıkları için üretici özelliklerinin geliştiği söylemek mümkün. Diğer tüm kuşaklardan farlı olarak bu kuşak üretmek için çalışmış, çalışmak için yaşamıştır. Kuşağın baby boomers olarak adlandırılmasının nedeni olarak ikinci dünya savaşı sonrası başlayıp 1960lı yıllara kadar süren yıllık doğum hızındaki artışlar gösterilmektedir.

GELECEĞİ YÖNETECEK NESİL Z KUŞAĞI

2000 yılı ve sonrası yıllarda doğanlar ise Z kuşağı veya “Digital Natives” olarak adlandırılmaktadır. Bu kuşağın mensupları sosyalleşmek için sokaklar yerine tablet bilgisayarlarını, akıllı telefonlarını kullanıyor. Diğer tüm nesillerden farklı olarak teknolojiyle doğdukları kabul edilen bu kuşak internet aracılığıyla sosyalleşiyor. Bu kuşağın en tipik özelliği tüketim odaklı yaşam anlayışları olarak göze çarpıyor. Orta vadede iş dünyasında ve siyaset sahnesinde etkin olacak olan Z kuşağına yönetici koltuklarını devredecek Y kuşağı ise iş dünyasının halen algılamaya çalıştığı özellikleri ile dikkat çekiyor.

İŞ DÜNYASININ PRENS VE PRENSESLERİ Y KUŞAĞI

Günümüz dünyasında her türlü stratejiyi etkileyen, işletmeleri pazarlama ve insan kaynakları politikalarında yönlendiren en önemli kuşak 1980-1999 yılları arasında doğanların oluşturduğu Y kuşağı olarak tanımlanıyor. Bu kuşağın 2025 yılı itibariyle çalışan nüfusun yüzde 70’ini oluşturması; bunun yanı sıra 2018 yılı itibariyle bir önceki kuşaktan daha fazla harcama gücüne sahip olması bekleniyor. 2012 yılında halkla ilişkiler ve iletişim ajansı Edelman’ın Avustralya, Brezilya, Kanada, Çin, Fransa, Almanya, Hindistan, Arap Emirlikleri, İngiltere, Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye’yi kapsayacak şekilde yaptığı araştırma sonuçlarına göre Y kuşağı kentleşme, deneyim ve ebeveyn rolü trendlerinde öncülük yapıyor. Kuşaklar arası farklılığın en fazla hissedildiği Y kuşağı mensupları bağımsızlıklarına düşkünlüğü ve özgürlüğe olan tutkuları ile iş yaşamında farklılıklarını hissettiriyor. Bu kuşağı mensupları X kuşağı mensuplarından farklı olarak mesai saatlerine değil işe odaklanıyor. Bu odak Y kuşağının terfi etmek, yönetici pozisyonuna geçmek veya kendi işini kurmak konusundaki hırslarını oldukça arttırıyor. Bu kuşak için içinde bulundukları örgütte yükselmek işletmede kalınan süreden ziyade yapılan iş ile doğru orantılı. Y kuşağı için çalışmak = daha çok para kazanmak demek. Bunun amacı da daha rahat para harcayabilmek ve daha yüksek standartlarda yaşayabilmek.

Y kuşağının iş dünyasındaki en önemli değerleri, sosyal sorumluluk, özgüven, hedef odaklılık ve farklılıklara saygı. Ayrıca teknoloji anlamında çalışma hayatındaki en okur yazar grup olan Y kuşağı, fark yaratmakta, fark edilmekten hoşlanmakta, değişime açık olmakta, destekleyici tavırlar sergilemekte, işyerinde de her anlamda esneklik istemektedir. Kıyafetten çalışma saatlerine, düşünce ve iş yapış tarzlarına kadar tercihlerinde değişiklik ve farklılık görülen Y kuşağı için iletişim ve işbirliğinde en önemli nokta, takdir ve geribildirim olarak ortaya çıkmaktadır.

Y KUŞAĞININ DİKKAT ÇEKEN ÖZELLİKLERİ

Çoğu beyaz yakalı olarak istihdam edilen, yeni mezun çalışanların ve genç yöneticilerin oluşturduğu Y kuşağını diğer kuşaklardan farklı kılan bazı özellikler şu şekilde sıralanabilir;

Bağımsız ve özgür olmayı sever, otoriteden hoşlanmazlar
Kendilerine kurallar koyulmasından hoşlanmaz ve kurallara bağlı kalmaktan sıkılırlar
Çalışma yaşamlarında mesai saatlerine göre çalışmayı sevmeyen Y kuşağı,alışılmış düzene karşı çıkarak, memnun kalmayınca çok fazla iş değiştirebilirler
Otoriteyi sevmediklerinden bir an önce yönetici pozisyonlarına terfi etmek ya da kendi işlerinin patronu olmak isterler
Farklı görüşlerin kendilerine dayatılmasına karşı çıkıp; farklı görüştekileri acımasızca eleştirebilirler
Kendi görüşlerine karşı olan eylemler gündeme geldiğinde ise hiç düşünmeden direnişe geçebilirler; direnişleri uğruna ölümü dahi göze alarak istedikleri olana kadar direnmekten vazgeçmezler
Y kuşağı için gruplaşma ve sosyal çevrelerine kendini kabul ettirme önem taşımaktadır
Sosyal medyayı etkin biçimde kullanan bu kuşak bu platformlarda görüşlerini rahatlıkla dile getirebilir
Yaşamlarını tüketim odaklı planlar, tüketmek için yaşarlar
Y KUŞAĞINI DİĞERLERİNDEN FARKLI KILAN ETKENLER

Y kuşağı olarak adlandıran nesli yetiştiren ebeveynler yokluk ve savaş yıllarını yaşamış olan 50-60 yaş aralığında olan X kuşağı temsilcileri olduklarından kendilerinin tecrübe ettikleri sıkıntıları çocuklarına yaşatmamaya oldukça özen göstermiştir. Bu ebeveynlerin yer aldığı aileler genellikle çocuklarını hayatlarının merkezine almışlardır. Bunun soncunda da Y kuşağının temsilcileri benmerkezci olarak büyütmüş ve dünyanın kendi etraflarında döndüğünü zannetmişlerdir. Aileler çocuklarının neyi nasıl yapmak istediklerine oldukça önem göstermiş bu önem Y kuşağının olgunluk dönemlerinde içine girdikleri ortamları kendi tarzlarına uydurmak istemelerini meşru görmelerine neden olmuştur. Bu düşünce ile beraber ailelerin çocuklarının tercihlerine verdikleri önem teknoloji ile birleşerek Y kuşağında ne zaman, nerede, nasıl istersem çalışırım gibi bir algıya neden olmuştur. Çocukların ailenin merkezinde yer almasının sonucu olarak tüm ailenin imkanlarının çocuklar için kullanılması çocuğun ev dışı yaşamda karşılaştığı problemlerin de aileleri tarafından çözülmesi, bu kuşağın iş yaşamında kendi etki alanlarında yer alan sorunları da yöneticileri veya başkaları tarafından çözülmesi gereken sorunlar olarak görmesine neden olmaktadır. Y kuşağının çocukluk yıllarında yapılan her harekette ailenin bireye olumlu geri bildirimde bulunması bu kuşağın iş yaşamında da sürekli aferin ve takdir beklemesine neden olmaktadır.

Görüleceği üzere genellikle aileleri için biricik yetiştirilen bir kuşağın iş yaşamında yer almasıyla birlikte yöneticilerin oldukça farklı bir bakış açısına ve standart üstü bir sorumluluğa sahip olmasını zorunlu kılmıştır.

Y KUŞAĞINI YÖNETEN YÖNETİCİ OLABİLMEK

Şu anda işletmelerde yöneticilik pozisyonlarının çoğunluğunda bulunan X kuşağı temsilcileri için , yıllar boyu elde ettikleri bilgi, deneyim ve yetkileri, inisiyatif almak isteyen,bunun yanında otoriteyi sorgulayan Y kuşağı ile paylaşmak oldukça zordur. Fikirlerini ve yaratıcı görüşlerini paylaşmak isteyen Y kuşağının motivasyonunu düşürmeden, yönetim sınırlarını belirleyerek bu kuşağı yönetmek gerçek bir yetenek istemektedir. İşletmenin çıkarlarını koruyarak kuşaklar arası çatışmaya yer vermeden fikir ve düşünceleri harmanlayarak etkin bir yönetim sağlayabilmek için;

· Y kuşağı ile gerçek bir koçluk ilişkisi kurulmalı; soru sormalarına, kendi doğrularını bulmalarına izin verilmelidir.

· Düzenli olarak yapıcı geri bildirim verilmeli, görüşleri alınmalıdır. İşletmelerde yer alan tecrübeli, bilgi ve donanımı yüksek kişilerin Y kuşağı ile iletişiminin bulunmasına imkan sağlanmalıdır.

· Kurumdaki genç ve kıdemli çalışanları bir araya getiren koçluk ve mentorluk programlarına katılım için gerekli çalışmalar yapılmalıdır.

· Y kuşağının bireysel yetkinlik ve değerlerini anlamalarına ve kullanmalarına izin verilmelidir. Bu kuşak için kişiselleştirilmiş yönetim tarzı uygulanmalıdır.

· Kendileriyle ilgili yüksek beklentilerini karşılamaları için iş başında eğitim, deneyimlerin aktarımı, oryantasyon ve bilgi paylaşımına önem verilmelidir.

Kaynak: http://kokpit.aero/ne-olacak-bu-y-kusagi

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s