Startuplar Gibi İnovasyon Yapmanın 52 Yolu

Startuplar Gibi İnovasyon Yapmanın 52 Yolu – 1. Bölüm

Startuplar gibi inovasyon yapmanın, büyük ölçekli şirketlerde inovasyon zihniyetini ve daha yaratıcı bir inovasyon ortamı geliştirmenin 52 yolu.

Farkındaysanız global inovasyonların çoğu küçük ölçekli yada henüz yola yeni başlamış girişimlerden yani startuplardan çıkıyor. Kurumlar daha çok kendi süreçlerine çeki düzen vermekle meşgul ve yıkıcı/radikal inovasyonlar çıkarmakta çok zorlanıyorlar. Bu sebeple daha çok girişimleri satın almayı tercih ediyorlar. Bu startupların neler yapabileceğiBlockbuster’in Aşırı Acıklı İnovasyon Hikâyesi adlı yazımda değerlendirmiştim.

Uzun yıllar hem bir startupta hemde sonrasında kurumsal bir işletmede çalışmış birisi olarak aradaki farklarını yakından gözlemlediğimi belirtmeliyim. Steve Blank’ın dediği gibi Startuplar büyük ölçekli şirketlerin küçük versiyonları değiller. Onlar varını yoğunu ortaya koymuş, daha önce hiç denenmemiş ve bilinmeyen iş modellerinin sağlamasını yapan gönüllüler. Piyasanın kabul görüp görmeyeceğini kestiremedikleri işleri icat eden mucitler. İş Modelleri tutarsa ne âlâ, tutmazsa çevir kazanı yanmasın.

Büyük şirketler de Startuplar gibi değil. Onlar daha çok standartlaşmış ve hacimli işlerin yürütülmesinden sorumlular. Doğal olarak startuplar inovasyonda daha iyiler, peki startuplar gibi inovasyon yapmak mümkün mü?

Bu yazımızda startuplar gibi inovasyon yapmanın, büyük ölçekli şirketlerde girişimcilik zihniyetini geliştirmenin ve daha yaratıcı bir ortam oluşturmanın 52 yolunu derledik. Her hafta bir tanesini deneyebilirsiniz. Büyük ya da küçük fark etmez, her ölçekte şirketin kullanabileceği yöntemler.

1. Bir Propaganda Merkezi Kurun

Facebook’un bodrum katında, insanların girişimcilik, inovasyon, yaratıcılık vb. konularda büyük boy posterlerini basabilecekleri bir baskı merkezi var. Çalışanlarınız istedikleri posterleri özgürce bassınlar ve kendi duvarlarına assınlar.

2. Startup Kurucuları İle İşleri Değiş Tokuş Edin

Bir startupta hayat nasıl akıyor merak ediyorsanız, bunun hakkında konuşmayın, direkt uygulayın. Sevdiğiniz ya da takip ettiğiniz bir startup bulun ve çalışanlarınızın bazılarını 1 haftalığına değiş tokuş edin. Eminiz, hiç alışık olmadıkları bir hayatı deneyimlemek onları şaşırtacaktır.

3. Teknoloji Girişimlerinin Etkinliklerine Katılın

Gerçek girişimcilerle direkt etkileşim kurmak onlardan öğrenmenin kolay yöntemlerinden birisidir. Etohum gibi etkinliklerde kendilerinden, hatalarından, derslerinden, deneyimlerden bahsetmeye hazırdırlar. Onların hikayelerini dinleyin, sıkıntıları nasıl çözdüklerine bakın. Nasıl networking yaptıklarına dikkat edin, siz kurumsal işletmenizde networkingden doğrudan fayda elde edemeyebilirsiniz ama startuplar bu şekilde iyi para kazanabileceklerini bildikleri için networkinge dikkat ederler.

4. Başarısızlığı Kutlamak İçin Bir Ödül Verin

Hindistanlı Tata Group, en iyi başarısız olmuş fikirler için yıllık ödüller verir. Ratan Tata’nın dediği gibi “Hatalar, bizim gibi dev şirketler için altın madeni gibi”dir.

5. Prototipleri Çizmek İçin Excelleri Bırakın

Yeni bir iş fikrini geliştiriyorken mümkün olduğunca MS Excell’i kullanmayın. Bunun yerine boş bir kağıdı alıp kirli mockuplar çizin ve müşterilerle konuşarak prototipi geliştirin. Biraz zor ve acı olabilir ama masanızdan kalmalısınız. Kağıtlara mockup çizmek için Board Of Innovation tarafından hazırlanan bu araçları kullanabilirsiniz.

6. İnovasyon Bootcampleri Organize Edin

Farklı özgeçmişleri olan ve farklı disiplinlerde uzmanlaşmış çalışanlarınızdan farklı takımlar oluşturun ve 2-3 günlüğüne bir startup gibi çalışarak muhteşem 1 fikir geliştirmelerini ve bu fikri hayata geçirmelerini isteyin, onları biraz zorlamanız gerekebilir. Hatta şirketinizin dışında bir yerde çalışmalarına imkân tanıyın. Motorola’nın efsane telefonu Razr’ın hikayesi aynen böyledir.

7. 24 Saat İçinde 1000 TL Kazanmaya Çalışın

Henüz yolun başındaki girişimcilerin, pazarlama, finans, muhasebe ve araştırma geliştirme departmanları yoktur. Bir girişimci bir seferde öğrenmeli ve yapmalıdır. Sıkı bir deney için hazırlanın. Kendinize 24 Saat verin. Bu 24 saat içerisinde bir ürün, hizmet ya da iş icat edin ve bunu satmaya çalışın. Bakalım bu kadar süre içerisinde 1000 TL kazanabilecek misiniz? Kendinizi epey bir zorlamanız gerekebilir.

8. Startup Kitaplarından Oluşan Bir Değiş Tokuş Kulübü Kurun

Ekibinizden 20 kişiye en meşhur ve faydalı 20 girişimcilik kitabını verin. Kitapların içine okudukları yerlere, kağıtların üzerine not almalarını söyleyin ve sonra aralarında sırayla değiş tokuş etmelerini. 20 kişinin 20 farklı kitap için alabileceği notların sayısı en az 400 olabilir. Herkesin kitapları okuması biraz zaman alabilir ama nasıl muhteşem bir beyin fırtınası ortamı yaratabileceğinizin farkında mısınız?

9.Çalışanlarınıza Kârınızdan Birazcık Ateşleyin

Girişimciler kendi fikirleri üzerine kurdukları işletmelerle kâr elde ederler ve günün sonunda kazandıklarını ekipleriyle paylaşırlar. İşletmenizin gelecekteki kârından birazını çalışanlarınızla paylaşabilirsiniz. Gelecekte hedeflediğiniz her ne ise, çalışanlarınızın da o hedefi tam anlamıyla sahiplenmesini sağlayabilirsiniz.

10. Startup Hublarının Olduğu Bölgelerde Temsilcilikler Açın

Şirketinizin genel müdürlüğünü startupların yoğunlaştığı bölgelere taşıyamayabilirsiniz ama temsilcilikler açabilirsiniz. Gerçi İstanbul’da girişim ekosisteminin henüz yoğunlaştığı bölgeler yok ama yakın gelecekte neden olmasın. Startuplara daha yakın olmak için küçük bir ofis yeterli olabilir. Ekosisteme yakın olmak faydalıdır.

11. Ayın Çalışanı Kavramını Yok Edin

Kurumsal potikalara en iyi uydukları için ya da kurumsal performansa en iyi katkıyı sağladıkları için birilerini sürekli olarak ödüllendirirseniz, çalışanlarınızın yaratıcı konteksler geliştirmelerini ve girişimci davranışların işletmenizde yeşermesini nasıl bekleyebilirsiniz.

12. En Güncel Startup Haberlerini Takip Edin

Gündemdeki ya da gündem olma potansiyeline sahip dikkat çekici startuplarla ilgili haberleri takip edin, tweetleri okuyun, yorumları göz ucuyla inceleyin. Girişimcilerin sosyal medyadaki ayak izlerini takip etmek, düşünce dünyalarını anlamak için ipuçları barındırır.

13. İşlerin Analiz Edildiği Toplantılara VC’leri Davet Edin

İşinizle ilgili yeni geliştirme toplantılarına, jüri üyesi olarak, piyasada startuplara yaptığı yatırımlarla dikkat çeken melek yatırımcıları davet edebilirsiniz. Startupları nasıl enine boyuna inceleyip yatırım yaptıklarını anlamak, yeni işlere bakış açınıza muazzam bir katkı sağlayacaktır. İş Planlarına nasıl farklı baktıklarını göreceksiniz.

14. Startuplarla Online Toplantılar Yapın ve Tartışın

Hemen hemen çoğu teknoloji girişimcisi kendi izlenimleri paylaşmaya açıktır. Niş Linkedin Grupları, Facebook Grupları vb. yerlerde pazarınızla ilgili gelişmeleri değerlendirin. Skype, Google Hangout gibi görüntülü konuşma servisleri ile haftanın belirli günlerinde ya da ayda bir kere kendileri ile toplantı yapın, o hafta/ay neleri öğrendiklerini öğrenin. Buna çok sevgili İK profesyonelleri tersine mentörlük diyor ve gerçekten faydalıdır.

15. Bir Startup Gibi Öğrenin

Çoğu startup bir IK ya da Eğitim departmanı kurmakla ilgilenmez. Bunun için hem parası yoktur hemde zamanı yoktur. Bunun yerine öğrenmek ve yeni kabiliyetler geliştirmek için Udemy yada Coursera gibi platformlarda ücretsiz online kurslara katılır.

16. Çalışanları Startup Otobüsüne Bindirin, Busprenur Olun

İşin formatı biraz daha farklı, eğlenceli olabilir tabiki. Çalışanlarını bir yerden bir yere gidene kadar bir otobüste bir girişim geliştirmeye zorlayın. Örnek vermek gerekirse bir çalışanlarınızı bir otobüse doldurdunuz, Assos’a bir hafta sonu turuna gidiyorsunuz ve Gidiş-Dönüş süresince bir iş fikrini bulmalarını, aynı zamanda hayata geçirmelerini istiyorsunuz. Harika bir deneyim gerçekten. Otobüsün camlarını tahta kalem ile iş fikirlerinizin kanvasları ile doldurabilirsiniz. Biz bunun farklı bir versiyonu Hızlandırılmış İnovasyon ve İş Model Geliştirme Eğitimi kapsamında Yüksek Hızlı Trende gerçekleştiriyoruz.

17. Startup Kurucularından Oluşan Bir Danışma Kurulu Kurun

Genç girişimcileri kurumsal şirketinizde danışma kuruluna almayı düşündünüz mü hiç? Saçlarında biraz daha az beyaz olan bu insanlar, işlerinizi nasıl yönettiğinize dair tamamen farklı bir bakış açısına sahiptirler.

18. Oyun İçin Zaman Verin: %20 Kuralı

Google bu işin en büyük destekleyicisi. Çalışanlarınıza, onlara para ödediğiniz ücretli zamanlarının %20 sini kendi projelerine ayırmalarına izin verin. Kurumiçi girişimciler yetiştirmek istiyorsanız gerçekten çok faydalı olacaktır. Hem çalışanlarınızın motivasyonu içinde bulunmaz bir fırsat olabilir. Sadece bunu deneyin, haftada 40 saat çalışan bir çalışanınız gerçekte kaç saatini iş ile ilgilenerek geçiriyor ki?

19. Çalışanlarınıza Yarının İşleri İçin Bütçe Ayırın

İçinde bulunduğunuz pazarın nasıl değişeceğini oturduğunuz yerden anlamanız biraz zor. Geleceği birileri mutlaka tasarlamaya çalışıyor çünkü. Bu neden siz olmayasınız. Çalışanlarınıza yarının ürünleri ve hizmetlerini geliştirmeleri için özel bir bütçe ayırabilirsiniz. Tamamen yarının işlerine odaklansınlar. Büyük bütçeler ayıramıyorsanız bile en azından belirli çalışanlarınıza her ay yeni bir şey denemek ve bunu kendi işinize nasıl uyarlayacağını raporlamaları kaydıyla 100 TL ekstra ücret ödeyebilirsiniz.

20. Yakınınızdaki Bir Startup İle Komşuluk İlişkileri Kurun

Haritadan şirketinizin bulunduğu konumda olan ya da konuma yakın olan startupları araştırabilirsiniz. Deneyim paylaşımı için bu startuplarla ve kendi takımınızla sabah kahvaltıları, öğle yemekleri ya da akşam yemekleri organize edebilirsiniz.

21. Girişimcilik Eğitimlerine Katılın

Bazı girişimciler doğuştan girişimcidir, o genlerle dünyaya gelmiştir. Bazıları ise bu yanlarını keşfetmek için biraz çabaya ya da desteklenmeye ihtiyaç duyarlar. Çalışanlarınızı girişimcilik eğitimlerine gönderebilirsiniz. Girişimcilik dünyasını keşfetmeye başlamadan önce bu iyi bir başlangıç olacaktır.

22. Hackathon Organize Edin

Hackathonlar gerçekten muhteşem etkinlikler. Biz şirket olarak kurumlar için özel Hackathonlar icat ediyoruz ve onlar için organize ediyoruz. Bazılarında inanılmaz sonuçlar aldığımızı itiraf etmeliyiz. İnovasyonu hızlandırmak için muhteşem bir yöntem. Şirketinizin dışındaki yazılımcıları, tasarımcılar, yeni tüm fikir sahiplerini, kendi takımlarınızla eşleştirebilir ve gerekli kaynakları temin ederek yeni fikirler/ürünler/hizmetler/işler geliştirmelerini isteyebilirsiniz. Bir hafta sonunu iş için değerlendirmek için en iyi yöntem olabilir. Etkileri muazzamdır. Hangi sektörde olduğunuz ya da şirketinizin büyüklüğü fark etmez, kesinlikle denemelisiniz ama katılımcıları nasıl motive edeceğinize iyi çalışmalısınız.

23. Bir Startupa Yatırım Yapın
Şirketinizdeki herkesi bir startupa yatırım yapma sürecine davet edin. Birlikte bir startuptan hisse satın alın. Bunun için Fundable gibi siteleri inceleyebilirsiniz. Bu yatırımın büyük ölçekli olmasına gerek olmayabilir. Kickstarter, Fongogo gibi kitle fonlama sitelerinde henüz fikir aşamasındaki startup adaylarına da yatırım yapabilirsiniz. Burada önemli olan bu mesajı tüm çalışanlarına duyurmanız ve startupı birlikte seçmeniz. Çalışanlarınız aynı zamanda rakiplerinizi de nasıl değerlendirebileceğini görmüş olurlar.

24. Bir İnkübasyon Merkezi Kurun Ya da Hızlandırma Programı Geliştirin

Araştırmak için pek çok yol var ve şirketinizde de bazı işlerde uzmanlaşmış pek çok insan. Kurumlar artık kendi bünyelerinde inkübasyon merkezleri kurmaya ya da hızlandırma programları geliştirmeye başladılar. Sahip olduğunuz kurumsal bilgi birikiminin startupları nasıl büyüttüğünü görmek, pek çok işinizin ya da ürününüzün mikro düzeyde tekrar test edilmesini sağlayabilir. Pratik bir yöntemimiz var: 3 Kişi, 30K TL ve 3 Ay. Ayrıca Avrupa’da kurulmuş 100’den fazla startup hızlandırma şirketini inceleyebilir, bir inkübasyon merkezi faaliyetlerini kendi işinize uyarlayabilirsiniz.

25. Bir “Çok Yakında Yayındayız” Sayfası Hazırlamayı Öğrenin

Yeni icadınızı, projenizi ya da fikrinizi sunmak için aylarca beklemeyin. Bir açılış sayfasından oluşan küçük bir mikro web sitesi geliştirmek için onlarca araç bulabilirsiniz. Böyle bir web sitesi, işinizi tamamlamamış bile olsanız üzerinde çalıştığınız şey ile ilgili pazardan geri bildirim almanızı sağlar. Geri bildirim almasanız bile, bir mail aboneliği formu ile sizinle kimlerin ilgilendiğinin listesini çekebilirsiniz.

26. Startup Etkinliklerini Canlı Yayınlayın

Birçok teknoloji, girişim ya da inovasyon etkinliği artık internet üzerinden canlı yayınlanabiliyor. Bazen küçük bir ücret gerektirse de bu mümkün. Büyük bir ekran kurun, pizzaları ve içecekleri getirin, arkanıza yaslanın ve şirketinizde ilgilenen herkesle etkinliğin keyfini çıkarın. Hem yakın çevrenizdekileri de davet edebilirsiniz, bu aynı zamanda bir networking imkânı oluşturur.

27. Sosyal Fikir Geliştirme Yazılımları Kullanın

Kurum içinde sosyal fikir geliştirme yazılımları kullanın. Kurumiçi girişimciliğin yayılması, çalışanlar arası etkileşimin ve iş birliğinin artması inovasyon kültürü için vazgeçilmezdir. Bunu sıfırdan geliştirmenize gerek yok. Açıkinovasyon olarak bizim geliştirdiğimiz hızla hayata geçirilebilir araçlar var.

28. Pahalı Danışmanlıklardan Vazgeçin

Clarity.fm gibi platformlar binlerce girişimci ile deneyim sahibi profesyonelleri yada alanında uzman iş danışmanlarını dijital dünyada bir araya getirir. Startuplar pahalı danışmanlar yerine daha mütevazı bütçelerle tüm dünyadan serbest danışmanlara ulaşırlar. Bu ağları kullanın.

29. Şirketinize Özel Kitle Fonlama Platformu Kurun

Tıpkı IBM’in yaptığı gibi ( 1 X 5 Project ) çalışanlarınıza diğer çalışanlarınız tarafından geliştirilen fikirlere yatırım yapmaları için fonlar verin. Fikri olan çalışanlarınız, fikirlerini kuruma satmak ve destekçi bulabilmek için inanılmaz şeyler yapacaktır. Kurum içindeki startup ruhunun nasıl yeşereceğine şahit olacaksınız.

30. Çalışanlarınızı Konfor Alanlarının Dışına Çekin

Bunu yapmak için pek çok yöntem var ama en iyi yöntem küçük çocukların ya da yaşlı insanların önünde projelerini anlatacakları bir etkinlik düzenlemektir. Çalışanların, fikirlerini çocuklara anlatmaya çalışmaları onları zorlayacak, kurumsal terimleri kullanamayacakları için de beyinlerinin farklı noktaları devreye girecek ve projelerin dilini çocukların indirmelerine sebep olacaktır. Oldukça yaratıcı bir ortam olacağı kesin.

31. Riski ve Yatırımları Paylaşın

Bir çalışanınız yeni bir fikri hayata geçirmek istiyorsa, onlara ücretsiz izin ya da maaşlarından birazının kesilmesi alternatifini sunun. Fikri hayata geçirip geri döndüklerinde ise onlara kârdan pay verin, yeni bir iş birimi kurun. Bu çok zor olsa bile gerçekten büyük bir bağlılık sağlayacaktır.

32. Sokakta Hayatta Kalmaya Ne Dersiniz?

Streetwise bunun harika bir örneğidir. Kurumsal hayatın sağladığı avantajları ve lüksleri bir kenara bırakın. Size şaka gibi gelebilir ama bu projede yöneticiler sokakta yaşamaya, peş parasız olarak yiyecek ve barınma için çözümler bulmaya zorlanırlar. Belirli bir süreliğine bu deneyimi yaşamaları yöneticilerinizin her şeyini değiştirebilir, sokaktan çok şey öğrenmelerini sağlayabilir.

33. Finansal Şeffaflık Sağlayın

Şirketinizin finansallarının ne kadarını çalışanlarınızla paylaşıyorsunuz. Bunun en etkileyici örneği bir startup olan Buffer’dır. Kim hangi maaşı almakta, aldıkları maaşlar nasıl hesaplanıyor açık bir şekilde tüm şirket çalışanları ile paylaşılıyor. Bırakın şirket çalışanlarını herkes ile paylaşılıyor. Buffer’da çalışıyor olsaydınız maaşınızın ne olacağınıburadan öğrenebilirsiniz. Şeffaflığı bir şirket değeri haline dönüştürmeniz çalışan bağlılığını artıracaktır. Bizim ülkemizde şimdilik bu çok zor görünüyor ama bir gün neden olmasın?

34. Tüm Çalışanlar Destek Masasına Otursun

Çalışanlarınızı müşterileri ilişkileri süreçlerinize dâhil edin. Bu şekilde tüm çalışanlarınız müşterilerin yaşadığı problemlerden ve o problemlerin çözümünden sorumlu olurlar. Bir startupta işler aynen bu şekildedir. Gelen telefonları ofisteki herhangi birisi karşılayabilir ve size yardımcı olmak ister. Müşterilerle direkt olarak temas etmek, daha iyi çözümlerin ya da daha iyi inisiyatiflerin geliştirilmesi için çalışanlarınızı zorlar.

35. Kurumiçi Hackerlar Kiralayın

İnovasyon dünyasında en önemli şey hızdır. Fikirlerin doğru birşekilde pazara sunulma hızı. Bunun için çalışanlarınızın araştırmalarla çok vakit kaybetmelerini önlemek için onlara kendi fikirlerinin 1-2 gün içinde geçerli olmasını sağlayabilecekleri kaynaklar verin. IBM’de “Dijital Maker” adında bir takım, çalışanlar için prototip geliştirme ve gerçek kullanıcılardan geri bildirim alma hizmeti sunar.

36. Şaşırt Beni Etkinlikleri Organize Edin

Çalışanlarınızın herkesi şaşırtacak fikirlerini, olağanüstü olaylarını ve muhteşem deneyimlerini kısa kısa sunmalarını isteyin. Sunacakları şeyler dinleyicileri şaşırtacak derecede iyi olmalıdır. Bunun harika bir paylaşım ortamı yaratacağından emin olabilirsiniz. Deneyimlerin ve tecrübelerin inovasyon yolculuğunda azımsanamayacak kadar büyük bir rolü vardır. Açıkinovasyon.com çağrılarında ödül kazananların çoğu geçmiş deneyim ve tecrübeleri sayesinde çok iyi fikirler geliştirdiklerini söylemektedirler. Herkesin iyi deneyimlerini paylaşması kurumun birikimine benzersiz bir katkı sunacaktır.

37. Kurumsal Kimliği Yok Edin

Kurumiçi girişimcilerinizden oluşan takımlara, kendi kurumlarının logosunu, renklerini ve kurumsal kimlik öğelerini kullanmayı yasaklayın. Takımlar ya da çalışanlar geliştirmek istedikleri işleri ya da fikirleri için kendi orijinal logolarını, takım isimlerini geliştirsinler. Bu sahiplenme duygusunu artıracağı gibi, kurumsal sınırların dışına çıkmalarını ve daha taze düşünmelerini sağlayacaktır.

38. Şirketiçi Roadshow Düzenleyin

Kurumiçinde yaptıkları ile gerçekten başarılı olmuş ve diğerlerine ilham olabilecek başarılı kişilerle birlikte diğer departmanlara roadshow etkinlikleri düzenleyin. Başarı yolunda yaşadıklarını herkes ile paylaşsınlar. Bizim iş kültürümüzde bu tarz etkinlikleri yapmak zor olabilir ama kendi içlerinden birilerinin neler başardığını görmeleri çalışanları çok iyi motive ettiği bilinmektedir.

39. Spin-Off Alternatifleri Geliştirin

Kurumiçindeki bazı fikirlerin, kurumsal stratejilerinizle uyumlu olmadığı için hayata geçirilmesine izin verilmeyebilir ve engellenebilir. Hepiniz reddedilen onlarca fikre sahipsiniz belki de. Bazı fikir sahipleri bu engellemeler sebebi ile motivasyon kaybı yaşayabiliyor ve hatta işinden ayrılanlar bile olmakta. Bunun yerini eğer fikir gerçekten iyiyse ve fikri geliştiren kişiye de güveniyorsanız neden bir spin-off önermiyorsunuz? Hem iyi fikirlerin bir şekilde sizinle iletişimi devam etmiş olur, hem de yetiştirdiğiniz bu yeni startuplar sizi inovasyonda destekler. Bunun için Nokia’nın uyguladığı Bridge programını incelemenizi öneririm.

40. İnovasyoncularınızı Özel Hissettirin

Işıkları, inovasyon projeleri ile uğraşan Kurumiçi girişimcilere çevirin. Şirketinizin geleceği adına çalışan bu kişilerin kendilerini özel hissetmeleri motivasyonlarını kaybetmemeleri açısından faydalıdır. Hiçbir şey yapamıyor olsanız bile, kartvizitlerini farklı tasarlayın.

41. Masaların Düzenlenme Özgürlüğü Verin

Çalışma ortamımız, masamızın boyutları, oturma düzenimiz, ışık, havalandırma vb. pek çok çevresel etmen biz farkında olmasak da vücut biyolojimizi etkiliyor. Bununla birlikte herkes için standart tasarımlar var. Herkesin masasının rengi, bilgisayarı vb. vasattır. Bu yaklaşım kurumsallığınızın göstergesi olsa da inovasyon için kırmızı bantları kaldırmalısınız. Startuplarda herkes kendi masasını ve çevresini istediği gibi düzenler. Kimse kimsenin masasına karışmaz. Küçük bir bütçe ayırın ve inovasyoncularınıza çevrelerini düzenleme özgürlüğü verin. Daha yaratıcı olmalarını sağlayabilirsiniz.

42. Bir Fab-Lab Kurun

Fablab, her türlü donanımın bulunduğu mockuplar ve donanımların prototiplerini üretebileceğiniz küçük atölyelerdir. Bu atölyelerde 3D yazıcılar, CNC Tezgâhları, tasarım programlar vb. teknik ve yazılım araçları ile yaratıcı, üretken ve yenilik içeren çalışmalarını hızlıca hayata geçirebilirsiniz. Kuracağınız bu FabLab aynı zamanda çalışanlarınızın ortak iş yapma becerilerini de geliştirecektir.

43. Yalın Koçlar Takımı Geliştirin

GE, Fastworks adında bir takım kurdu ve bu takım üretim projelerinde yalın girişim tekniklerini kullanmayı hedefliyor. Bunun için öncelikle yalın girişim felsefesine çalışmalısınız. Bunun işletmeniz içinde yayılımı için yalın girişim konusunda uzman koçlar yetiştirmelisiniz.

44. Gantt Çizelgelerini Çöpe Atın

Farkındaysanız hep klasik şeylerin olmaması gerektiğini söylüyoruz. Gantt Şamaları ile vakit kaybetmek yerine fikrin test edilmesi için daha çevik bir yöntem olan Lean Startup Machine tarafından geliştirilen Validation Board isimli tekniği kullanın. Uzun uzun proje planları yapmak yerine, projelerinizde yalın girişim tekniklerini ile fikrinizin varsayımlarını test edebilirsiniz.

45. Video İşinden İyi Anlayan Birini İşe Alın

Şirket içindeki girişimci ve inovatif insanları etkilemek için hangi projeler üzerinde çalıştığınızdan onları haberdar edebilirsiniz. Bazı Startuplarda video röportajları yapan, videoları düzenleyen ve sadece videolar ile ilgilenen çalışanlar vardır. Sizde bir video ustası işe alın, sürekli röportajlar yapsın ve bilgilendirme kültürü oluşturun.

46. Çalışanlarınızı Tester Olarak Kullanın

Çalışanlarınızdan bir grubu, mevcut işleri ile birlikte, şirketinizin geliştirdiği yeni girişimler, ürün/hizmet fikirleri ve iş modellerinin test etmekle görevlendirin. Bu kişilerin Bireysel İnovasyon Skalasını ölçerek, yenilikleri kabul edebilecek ve pozitif geri bildirimler verebilecek “Erken Uyumsağlayanlar” kategorisinde olmalarına dikkat edin. Bu aynı zamanda bütün yenilik faaliyetlerinin nasıl bir desteğe ihtiyaç duyduğunu çalışanlarınızın görmesini sağlayacaktır.

47. Bütün İş Ünvanlarını Çöpe Atın

Kurumsal basamakları tırmanmak bir girişimcinin asla önceliği değildir. Zappos bunun için iyi bir örnektir. Holakrasi adını verdiğimiz, organizasyonda astlar ve üstler modelini kaldıran, çemberler şeklinde işleyen, takımların tüm organizasyonu belirdiği, kişilerin bir den çok iş çemberine üye olabildiği, herkesin tek bir iş üretmelerinin yerine üye olduğu çemberlerdeki iş çıktılarına göre değerlendirildiği organizasyon modelini deneyebilirsiniz. Burayı inceleyebilirsiniz.

48. Startupların Kullandığı Online Yazılımları İnceleyin

Startuplarda çalışan sayısı az olduğu için mümkün olduğunca verimli çalışmak esastır. Herkes mutlaka bir boşluğu doldurmalıdır. Kendi işlerini büyütmek için nispeten daha ekonomik pek çok yazılım kullanırlar. Sizde şirketinizde benzer yazılımları deneyebilirsiniz. Sharepoint ya da SAP modülleri belki de işinizi daha karmaşık hale getiriyordur. İnternet demişken, çalışanlarının sosyal ağlara erişmesini engelliyor musunuz? Çok yazık. Bütün startuplarda sınırsız internet erişimi vardır. Bazı sayfaları engelleyerek çalışanlarınızın daha çok işlerini odaklanmalarını sağlamış olmazsınız. Sadece internet faturanızı biraz azaltırsınız.

49. Zamana Dair Metrikleri Bırakın, İş Metriklerine Odaklanın

Hiçbir startupta kaç adet toplantı yapıldığı, ne kadar zaman harcandığı vb. zaman bazlı değerlendirme kriterleri kullanılmaz. Önemli olan günün sonunda startupın kasasına ne kadar para girdiğidir. Bir proje için harcadığınız süresinin bir önemi yoktur, startuplarda gece-gündüz, iş günü-hafta sonu çalışılır ve istenilen tarihte müşterinin istediği şey neyse hazır edilir.  Bu yüzden sadece sonuca etki eden değerlendirme kritelerine odaklanmalısınız. Bu takımlarınızı daha iç içe çalışmaya teşvik edecektir.

50. Startup Etkinliklerine Sponsor Olun

Etkinlikler için ayırdığınız iletişim bütçesinin birazını mümkünse startup etkinlikleri için ayırın. Bu hem startuplar verdiğinin önemin kamuoyunda bir göstergesidir hem de çok iyi bir iç iletişim malzemesidir. Hatta sponsor olduğunuz bazı etkinler için VIP Biletler alın ve çalışanlarınıza hediye edin.

51. Startuplar İçin Ortak Çalışma Alanları Açın

Siz kurumsal işletmenizde çalışken, oturduğunuz masanın, kullandığınız alanın kirasını kimin ödediğine yada nasıl ödendiğine çok dikkat etmezsiniz. Startupların önemli giderlerinden birisi de kira giderleridir. Bu konuda onlara yardımcı olarak bir işbirliği fırsatı yaratabilirsiniz. Şirketinizde hali hazırda boş alanlar var mı? Mutlaka vardır, o bölümlere bir masa iki sandelye koyarak bir ortak çalışma alanı oluşturabilir ve startupları sizinle çalışmaya davet edebilirsiniz. Bunun sizin için hiç maliyet yok ama startuplar gözünde büyük bir imaj kazanacağınız kesindir. Hem bir startup nasıl çalışır yakından görme fırsatı edinirsiniz, hem de onları gözlemleyebilirsiniz.

52. Bir Startupı Satın Alın

Büyük ölçekli şirketlerin en çok kullandığı strateji budur. Aslında en kestirme yol da diyebiliriz. Startupı tüm çalışanları ile birlikte satın almak. Bunu yaparak şirketinize bir startup ruhu işleyebilirsiniz ama dikkat edin, mevcut kültürünüz startup insanlarını dönüştürmesin.

Kaynak: http://www.inovasyon.co/startuplar-gibi-inovasyon-yapmanin-52-yolu-1-bolum/

http://www.inovasyon.co/startuplar-gibi-inovasyon-yapmanin-52-yolu-2-bolum/

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s